Jak promować czytelnictwo? Bookstagram

Nad tym, jak promować czytelnictwo z pewnością zastanawiają się nie tylko sami twórcy, wydawnictwa, księgarze, agencje marketingowe czy nauczyciele, ale pewnie również miłośnicy książek, którzy do czytania chcą zarazić jak największą liczbę osób. Nad tym zastanawiamy się również my. Tym razem w kontekście zjawiska określanego mianem „Bookstagram”.

W czasach wielkiej popularności mediów społecznościowych nie trudno wyobrazić sobie, że różne grupy, w tym także czytelnicy próbują za ich pośrednictwem nie tylko pokazywać swoje osiągnięcia w sferze czytania, recenzowania i omawiania wybranych tytułów literackich, ale również zachęcać pozostałych do podjęcia wysiłku czytania książek.

Jednym z takich miejsc jest Instagram, serwis służący przede wszystkim do udostępniania materiałów fotograficznych i krótkich treści wideo. Wiele osób wykorzystuje go do promowania książek, czytelnictwa, ale też do blogowania. Stąd wziął się więc Bookstagram, połączenie książki (book) i Instagrama. Nie jest to jednak zjawisko wolne od dyskusji, a nawet sporów.

Małgorzata Fraser, blogerka, specjalistka ds. bezpieczeństwa w sieci, a także miłośniczka kultury, w jednym ze swoich tekstów „#Bookstagram: jedna z chorób współczesnej kultury” dość krytycznie odnosi się do zjawiska jakim jest Bookstagram. Zarzuca mu zbytnią powierzchowność i odejście od istoty tematu, którym ma się zajmować, czyli od literatury i książek właśnie. Co więcej, wiele osób w Bookstagramie dostrzega formy autopromocji, łatwego zysku, sposobu na darmowe egzemplarze od wydawnictw itd.

Atakowane środowisko Bookstagrama oczywiście odpiera zarzuty (co najczęściej jednak ujawnia się w ulotnych relacjach lub dyskusjach w komentarzach pod poszczególnymi wpisami). Jedną z reakcji na wspomniany powyżej tekst jest polemika Any Matusevic, specjalistki ds. promocji i organizacji projektów literackich w gdańskim Instytucie Kultury Miejskiej.

Przyjrzymy się więc szczegółom dyskusji, zastanowimy się nad zaletami i wadami, mocnymi i słabymi punktami Bookstagrama, jako współczesnej formy promowania czytelnictwa. Zapraszamy do dyskusji.

Spotkanie dyskusyjne Koła odbędzie się w czwartek 14 lutego o godzinie 18.45 w sali 404 Instytutu Filologii Polskiej UJD w budynku Wydziału Filologiczno-Historycznego przy al. Armii Krajowej 36a.